Las Fallas & Magdalena - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Ronald Voogd - WaarBenJij.nu Las Fallas & Magdalena - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Ronald Voogd - WaarBenJij.nu

Las Fallas & Magdalena

Door: Ronald Voogd

Blijf op de hoogte en volg Ronald

06 April 2014 | Spanje, Valencia

Hierbij weer een reisverslag van mijn kant!

Hola,

Het is weer een tijdje geleden dat er een verslag gepost werd! Geen stress of geschrokken gezichten, het gaat goed met me. Ik had de afgelopen paar weken nauwelijks tijd om achter de computer te zitten.

Jullie hebben vast wel foto's voorbij zien komen! Achter al deze foto's zit natuurlijk een verhaal en deze zal ik jullie gaan vertellen.

Het begon ongeveer een maandje terug...

Voor mij was de Uni nog maar net begonnen of het mooie weer kwam al om de hoek kijken. Dagjes strand, vooral in het weekend, waren een feit geworden! 20 a 25 graden met een stralend zonnetje hoog in de onbewolkte hemel. Lekker op je handdoekje liggen met je oogjes dicht en lekker relaxed naar de kabbelende golfjes van de zee luisteren.

Nadat het weekend weer voorbij was moest er natuurlijk weer 'hard gewerkt worden'. Na veel geregel en mail contact met docenten en mentoren heb ik economische vakken gekozen zoals micro economie, een management vak, een geschiedenis vak van de Spaanse en wereldeconomie, statistiek en marketing. Na een paar weken stonden er een paar toetsjes op de planning die verrassend gezien goed gingen.

Na het weekend vol met zon, strand en vele drankjes begonnen in de Valensiaanse regio 'Las Fallas'. Deze week vol met feesten staat soort van bekend als carnaval. Eerst gingen we met een groep naar Valencia om daar door de drukte van vele duizenden mensen de Fallas te kunnen zien.
Mooie versierde beelden gemaakt van piepschuim en verf stonden op elk pleintje en iedere straathoek. Wat een mooi gezicht om al deze beelden te zien!

Een paar dagen later gingen mijn Australische en ik onder begeleiding van mijn Spaanse huisgenoot naar Benicarlo! Hij liet ons alle mooie plekken zien, waarna we twee spektakels mochten aanschouwen! Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel gekkigheid in de straat gezien. Een stuk of 20 mannen en vrouwen waren verkleed als duivel en hadden een stok in hun handen waar vuurwerk aan vast werkt gemaakt. Deze pijlen maakten zoveel gekrijs, geschreeuw en de nodige vuurspetters dat iedereen gillend, maar toch lachend, wegliep. De duivels jagen je op houden de stokken met daaraan de vuurpijlen boven je hoofd en dan moet je een soort regendans gaan doen onder de vuurspetters!

Als klap op de vuurpijl (haha) kwam er een man aangefietst met tientallen vuurpijlen aan zijn fiets vastgemaakt. Hij fietste hard door de straten heen om mensen op te jagen.

Nadat we van de schrik bekomen waren, maar meer van het versteld staan van de gekkigheid en gevaarlijke acties die deze duivels deden gingen we wat eten en lieten we de nodige alcoholische drankjes onze keel binnenglijden (aan het eind van de avond/ochtend bleek het voor iemand iets teveel te zijn, iets met Spaanse huisgenoot).

De Spanjaard zei dat dit nog niet alles was en om 2 uur in de nacht gingen we naar een plein waar in het midden een kooi, zo groot als een woonkamer, stond. Na een paar minuten van vraagtekens in ons hoofd kregen we naast de duivels het absurdste iets te zien wat ik ooit gezien heb. Mannen en vrouwen in vuurwerende pakken met lashelmen op hun hoofd en alles intaped, zodat er niks het lichaam kon raken. Deze 10 personen betraden de kooi. Ze begonnen na een paar minuten met het afsteken van een Chinese rol (lees nitraatrol). Wordt het nog gekker? JA!!!
Vuurpijlen werden gepakt en er stonden vakkels om deze af te steken. Vuurpijlen werden naar elkaar toegegooid en vastgehouden om het publiek ( op een paar meter afstand van de met kippengaas gemaakte kooi) en de tegenstanders te belagen met vuurspetters. Het publiek moest letterlijk ineenduiken en een paar stappen achteruit doen om deze vuurspetters te ontwijken en geen brandgaten in hun kleding te krijgen. In de ochtend (lees 9.30) waren we eindelijk thuis aangekomen, waarna de tosti ijzer door mij werd aangeslingerd en ik 11 uur in mijn bed lag.

Nadat deze traditie was afgelopen en we bekomen waren van de schrik bedachten we ons dat Spanjaarden enorme fans zijn van tradities, maar vooral hard lawaai en gezelligheid.

De woensdag erna, was Las Fallas afgelopen en werden de Fallas (de beelden) in alle steden in de brand gestoken. Onderleiding van de brandweer werden Chinese rollen aangestoken, waardoor de Fallas in brand vlogen. Torenhoge vlammen, tussen de smalle straatjes, rezen op naar de hemel. Brandweerlieden spoten water om de appartementen en bomen te beschermen.

Elke dag verbaas ik me weer van de tradities, de gekkig- en onveiligheid van de Spaanse bevolking.


Después (Na) de Falles in de Valenciaanse regio was Castellón aan de buurt. Een week vrij werd gegeven aan de studenten en vele bedrijven waren gesloten tijdens deze week van feesten. Zaterdag begonnen de feesten met een vuurwerkshow die zich elke dag zou gaan herhalen. De vele drankjes werden genuttigd en de vele calorieën werden gegeten, maar er later weer afgedanst. Tot 4 uur in ochtend werd er gedanst op de straten en tijdens DJ shows. Echter ging om 6 uur weer de wekker om op deze vroege zondagochtend naar Magdalena te gaan. De feestweek is vernoemd naar een kerkje hoog in de bergen van Castellón. Iedere bewoner van Castellón gaat traditiegetrouw 2 uur lopen om het kerkje binnen te lopen en hierna aan de voet van de berg te gaan eten en drinken. De voorbereidingen werden getroffen en een grote paella (zo noemt men de pan waar de paella in gemaakt word) kwam te voorschijn. Niet zo maar een pan, maar een paella goed voor 1000 mensen. Om 1 uur werd deze (gratis) paella geserveerd met een drankje. Uiteraard gesponsord door vele bedrijven, waaronder Amstel (Dit bier drinken ze hier het meeste). Ps: het bier is hier goedkoper dan in Nederland. 24- pack amstel voor 7 euro :D

Gedurende de week waren er elke dag parades, feesten en activiteiten op de straat! Het aantal drankjes nam toe en het aantal uren slaap nam af, waardoor logischerwijs de vermoeidheid toe nam.

Aan het eind van de week gingen we met een kleine groep naar een stierengevecht. Ik wilde dit graag zien, omdat het een deel van de cultuur is en naar mijn mening moet je het daardoor één keer in je leven hebben meegemaakt. De arena waar het plaatsvond ligt op 2 minuten afstand van mijn kamer en daar eenmaal aangekomen vond iets heel indrukwekkends plaats. De toreros (de mannen die de rode vlag zwaaien en met de stieren 'spelen') betraden het veld en na een verloop van tijd waren we het met zijn allen eens dat we de beste plek hadden, alles gebeurde op zo ongeveer 4 meter afstand. De stier werd losgelaten en de toreros dolden wat met de stier en na een tijdje betraden paarden met heavy armor het veld. Om verdere details over het stierengevecht en de boze/ verdrietige reacties te vermijden, vertel ik de verdere gebeurtenissen maar niets.
Wel was het aan de ene kant erg mooi om zoiets cultureels te zien (in contrast met de protesten bij de ingang van de arena) en aan de andere kant gruwelijk om zoiets te moeten zien. Het is een ervaring voor een keer in je leven.

De wekker ging 's ochtends vroeg om 8 uur weer en het besef kwam dat er weer een schoolweek voor de deur stond. De vermoeidheid nam niet af en de siestas namen toe! Gezond eten was weer een feit en de groentes en fruit werden ingeslagen al leek het het begin van een voedselramp.

Woensdag kwam er een vriendin langs vanuit Nederland die even een paar dagen op bezoek ging bij vrienden in Barcelona. Echt leuk om iemand te zien uit Nederland.

Gisteren gingen we met de Uni naar Peñiscola. Een mooi vestigingsstadje op de voet van een berg. De gids was een Nederlander genaamd Kees, die al 30 jaar in Spanje woonde. Je kon merken dat Kees zijn Nederlands erg was afgenomen en het accent was toegenomen. Kees liet ons het kasteel zien en na afloop van de tour gingen we bocadillos ( zo noemen ze hier een stokbroodje met iets er tussen) eten met een welverdiende gele, halve liter, rakker! Wat een leven! 24 graden, zon en strand.

Nu ik jullie allen weer heb bijgepraat ga ik me weer verheugen op de komende weken die voor de deur staan!

April:

Een vriend komt 4 dagen langs! Übertof en waarschijnlijk gaan we skydiven!!! :D

Een bungalow in Benicassim (plaatsje 13 km verderop) gehuurd voor 4 dagen in de meivakantie. Vanaf de 20e komen mijn ouders en zusje langs om hier een week te verblijven!

Hasta luego (Tot ziens)

















Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Welkom bij mijn blog over mijn Erasmus tijd in Spanje. Sinds 8 februari 2014 woon ik in Castellón de la plana (Spanje). Hier zal ik tot half juli wonen voor mijn studie in het buitenland.

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 2963

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 15 Juli 2014

Erasmus life Castellón de la plana España

17 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Tijdje terug, maar GENIETEN!

Landen bezocht: